clo

optik krouman

ČIŠTĚNÍ BAZÉNŮ

STŘEDOZEMNÍ MOŘE

ŘECKO - EU - teplo a voda a pohoda.

řeckoLEFKADA: Potápění - nic moc, dovča : super pohoda !!!

Po mnoha letech jsme opět v Řecku. Tentokrát luxusně přímým letem z Brna , za necelé 2,45 hodiny jsme na místě v osadě NIDRI na kouzelném, nepochopitelně zeleném ostrově LEFKADA. Přistáváme již v 7.00 hod. ráno těsně vedle našeho ostrova na vojenské letišti v Preveze. Je zde sice spousta zákazů focení , ale na ně nikdo nedbá a nikomu to evidentně nevadí .Základna se prostě na léto otevírá pro turisty a ,, válka,, musí ustoupit turistickému ruchu.. Za 45 minut vystupujeme u romantického bungalowu, strmě nad mořem, jmenuje se PANOS a je ve výšce takových 4 pater nad zálivem. Trochu sportovní příchod ,ale dostupný i pro větší lenochy než jsem já sám. Za to výhled na Egejské moře je úžasný - azurově křišťálový záliv plný ostrovů, v dálce několik mil je kontinentální ŘECKO ,v noci pak svití celé pobřeží, zcela v dáli snad velkoměsto PARGA. Je to taková kráse, že ji před lety neodolal ani známý bohém a finanční magnát Aristoteles ONASIS, jehož soukromý ostrov SCORPIO leží kousek před našimi okny. Rozeznáváme ho dle useknutého vrcholu, upraveného jako heliport. A z blízka při návštěvě dle úprav pobřeží,krásných budov a také hrobky, které stály neskutečný ,,majlant,,.... Na terase našeho pokoje se co večer nemůžu od scenerije odpoutat. Silný zážitek umocní nejprve ten fantastický výhled, potom vás uzemní výborný GIROS s TSASIKI a nakonec vás dorazí vlahý silný vzduch míchaný s místní specialitou!!! Zítra si již dáme o skleničku METAXY méně a budeme vychutnávat cikády..... Jiné apartmány, hojně obývané českými turisty jsou přímo u vody, ale nemají zahrady a 2 terasy jako náš apartmán v co mu říkáme ,,Orlí hnízdo,,

řeckoOd rána slunce pálí a tak čerstvá a excelentně čistá voda zláká každého. Ovšem delegáti DAN TOURU se starají o maximální vytížení turistů a ukazují vše, co se na ostrově s obvodem 117 km dá vidět. A zve Vás nejenom tento ostrov, ale i ty okolní, z nichž jsou nejznámější ty, které koupil JACQUELINĚ pan rejdař ONASIS. Na jeho SCORPIU je vše v denní pohotovosti pro případné dědice jmění, včetně ostrahy, co má nejhorší výkon 20 minut k vypuzení nezvance z ostrova !!! Připraveni jsou zde trvale i když sem vnučka Tina jezdí vyjímečně, snad obrok na pár dní....

My však již druhý den nasedáme na Suzuki 4x4 SAMURAJE a jedeme se podívat na místní vodopády, kapličky a nakonec i na radary NATO. Stejné jako ty co o nich nyní celá ČR hluboce diskutuje. Zde se zdá, že nikomu nevadí a lidé se evidentně víc starají o svůj bussiness... Po vydatném řeckém zeleninovém obědě v horách nad NIDRI.mám kupodivu dost i já ,, masožravec". Dáme ještě jedno ledové Minthos a jedeme se podívat na 4 nejkrásnější pláže ostrava. Těžko se popisují, jsou vždy osobité krásné veliké .A především absolutně čisté! Večer jsme zvládli ještě 2 + 2 deci místního červeného , ale to už spím jako dudek.

řeckoNásledujcí den nás pozval Christos, kapitán výletní lodi, na návštěvu jeskyně , do které zajel i s lodí a kde jsme se opět koupali v křišťálové vodě. Následovalo gurmánské BBQ a červené víno završilo absolutní pohodu, navíc improvizovaný turnaj ve vodním polu utužil kolektiv ke spokojenosti všech. Došlo víno a voda byla jaksi ještě teplejší...

Další okružní jízda lodí NIKOLAUS okolo celého ostrova nás vede na západní stranu ostrova a otevřeného moře , u osmé nejkrásnější pláže světa /chráněné UNESCO / v PORTO KATSIKI . Na pláž s oblázky, pískem a sluncem...a nakonec o pár mil dále na další kouzelnou pláž MILOS. Jedna je hezčí jako ta druhá a opět stejný kýč : Teplo, oblázky i písek - vše v jednom koktaillu se sluncem, slanou vodou plné minerálů, co léči tělo i duši ........

Večery trávíme v bezpočetných tavernách ochutnávkou salátů, ryb i řeckých masíček - gyrosu, grilovaných kuřat i šašliků všemožných receptůr. Stojí to jako u nás nebo méně, což většinové české turisty jistě potěší! Navíc - nabídka všech služeb a jídel v češtině !!!Srovnej třeba s Chorvatskem......

řeckoPřímo před naším bungalows v zátoce probíhá každodenní příděl vodních radovánek: lyžování, padáky, banán i matrace vlečené zřemi rychlými čluny a také půjčovna motorových loděk, kde se vás nikdo neptá na VMP (tedy vodní řidičák, bez kterého to jinde nejde). Motory jsou Mercury od 20 do 45 HP. Týden je na vyzkoušení všech místních radovánek krátký, ale stojí to za to. Ceny jsou od 10 za ,, vodní banán,, za 15 Euro je celodenní skůtr až po 50 Eur za padák na celou hodinu!!

Po celodenním lenošení na pláži v NIDRI jsme našli korzo u pobřeží se spoustou přístavních restaurací. Ceny přívětivé, pivo studené a lidé usměvavý. Na rozdíl od Egypta jsem nikde ani jedenkrát nebyl pořádám o bakšiš, nikdo mě netahal za ruku do ,, jeho,, hospody a nikdo nás na nic nepřemlouval, vždy slušně nabídli a co se do hodlo, to platilo....

Potápění na Lefkadě : jedním slovem nic-moc.!!!

Potápění v místě řeší jediné ?? řecko/rakouské DC slušně vybavené jak kompresory tak i loděmi. Jejich nabídka je omezená terény i faunou v místě a tak se živí tím, že nabízejí turistů ZP-INTRO, ovšem za cenu 55 EuRO na cca půl hodiny. To je 10krát tolik než my v Brně, ale co by turista neudělal pro zážitek z dovolené. Ja se snažím o "tichý" průzkum ostatní nabídky a jedu na 2x DIVE CAVE za 70EURO. U prvního ponoru jsme cítil údiv dvou průvodců, že to s vlezením do cca 30m jeskyně myslím vážně, u druhého ponoru už vytušili, že karta NITROX ADVANCED, kterou jsem jim předložil, nebude asi má jediná a dali mě zcela volnost. Ponory krásné 4o min a něco přes 33m, ale voda jako ze studánky. Můj 2/3 TROPIC bez haubny to zvládl jenom dídky "bioprénu" co mám na svém 105 kg těle, ale zato viditelnost byla úžasná - snad 50m. Caverny byly krásné, ale moře téměř bez života, RUDÉ MOŘE pro potápěče to zde zkrátka není.......

Enduro v horách :

Po několikatidenním koupání to má neposedná partnerka již nevydržela, a rozhodla se prozkoumat ostrov bez průvodců, pouze s mapou v ruce. Z množství skůtrů 50 - 150 ccm, čyřkolek a motocyklů jsme si vybrali KTM 550 TXT - enduro o 55HP, což bylo dostačujcí pro naše cíle. Po krátkých formalitách v AVISU a zaplacení 20Euro (jsi Čech tak 20, jinak 25 pro GB, DE, IT....), vyrážíme na sever ke KARNACE, potom výše a výše po nezpevněných cestách. Enduro šlape jako hodinky, moje partnerka výská nadšením a tak je to naprostá pohoda .Zdolání nejvyššího hřbetu netrvalo ani jeden a půl hodinky. A to i se zastávkami ve stínu palem dozrávajících citronů a pomerančů v liduprázdných sadech plných cikád a orchidejí....Po další hodině příjemné jízdy jsme s endurem na nejvyšším místě ostrova s neskutečným výhledem na Egej. moře. Cyklisti z GB , co to sem vyšlapali vlastní silou nás zvou na pivo a tak máme společnost u vynikajícího řeckého oběda... Senzační den končíme opět V naší TAVERNĚ v NIDRI na výborné pečené rybě.

Následující den si to chceme zopakovat , ale jedem na opačnou stranu, na jižní cíp ostrova Zamíříme také po asfaltových i kamenitých cestách na opuštěný západ ostrova s opuštěnými plážemi, které dle průvodců svádí k hrátkám ve dvou všechny generace, .... a nakonec opět pláž MILOS která je opravdu jedinečná. Západ slunce na opuštěné pláži ve dvou je něco, pro co stojí sem jet znovu. Cestou zpět to opakovaně vezmeme okolo reservace s vodopády sladké pitné vody, kde se údajně při noční koupeli zasnoubili JACKELIN s ARISTOTELEM.

Ale o tom podrobněji až někdy jindy....

Miloš

INFORMACE o lokalitě

- ŘECKO , Ostrov LEFKADA , osada Nidri - zátoka Vlycho, polostrov Geni
BBQ VÝLET- 22 Euro, vynikající , pohoda, odpočinek, jídlo i víno super.

Soukromý ostrov Madouri - Aristotels Valaoritis (1827 - 1879) řecký básník, boj Řeků za osvobození od Turků člen řeckého národního shromáždění za osvobození

Geni - dům Wilhelma Dörpfelda /následovník Schliemanna)

Jeskyně Papanikoli - název podle řecké ponorky, která se zde ukrývala za 2. světové války

ostrov Eganissi - nejvěštší z ostrovů patřících k lokalitě

přístav Porto Silia = jeskyně, městečko Spartochovi

ostrov Skorpios - 1962 - koupil Aristoteles Onasis (3 miliony dracen = cca 10000 euro)

A. Onasis (20.1.1906-15.3.1975)svatba s Athinou Livanos -1946 - děti Alexander a Christina

1958 - poměr s Marii Collas

20.10.1968 - svatba s Tallii - Kennedy

1973 - smrt syna Alexandra - tragicky při letecké nehodě ?!?

- jediná dědička Athina Russel - Onassis (dcera Chriistiny) - ve 3 letech jmění 3 miliony dolarů

Chorvatsko - podrobné informace

Pro Čechy vdáleností nejpřijatelnější mořské lokality se nacházejí právě zde, v Chorvatsku. Trygon dokončuje kurzy i pořádá akce pro zkušené potápěče opakovaně na lokalitách Jadranu. Přečtěte si o této zemi více a podívejte se, jaké máme zkušenosti z jednotlivých divecenter...

Chorvatsko, středně velký evropský stát, se rozkládá na 56,5 tis. km čtverečních ke kterým náleží ještě 31tis. čtverečních kilometrů teritoriálních vod. Celkem k Chorvatsku náleží 1185 ostrovů a ostrůvků, 67 obydlených. Největší z nich jsou ostrovy Krk a Cres. Populaci tvoří 4,5 mil. obyvatel, 770 tis. jich žije v hlavním městě Zagrebu.

Nejvyšší horou je Dinara se svými 1831m.n.m.

Na území Chorvatska jsou zastoupeny dva klimatické tipy. Příbřežní podnebí je ovlivněno Středozemním mořem a je velmi mírné s mnoha slunnými dny. Průměrné teploty na ostrovech jsou v lednu mezi 5 a 10C, v srpnu 26-30C, teplota moře se pohybuje v zimě kolem 12C, v létě na povrchu až přes 25C.

Měna: Platí se zde Chorvatskou Kunou = cca 4,5Kč. Peníze lze vyměnit v každém městě na poštách, v bankách, turistických informacích. Samozřejmostí jsou bankomaty a možnost platit v EUR (čerpací stanice, ubytování) či platební kartou.

Doklady: Ke vcestování je zapotřebí pas. Psi a kočky musí mít mezinárodní očkovací průkaz s potvrzeným očkováním proti vzteklině min. 15 dní, max. 6 měsíců starým.

Nemocnice a kliniky jsou ve všech větších městech. K ošetření je nutné cestovní pojištění nebo hotovost dle ceníku. Pro rychlý transport zraněných jsou využívány helikoptéry a rychlé čluny. Dekompresní komory jsou v Pule a Splitu.

Nepracovní dny v HR:1.1 Nový rok., 6.1., 20. a 21.4. Velikonoce, 1.5., 19.6., 22.6., 25.6., 15.9., 1.11., 25. a 26.12..

Otevírací doba v obchodech a institucích je obdobná naší.

Elektřina 220V je standartem na všech ubytovacích místech.

Vodovodní voda je na celém území pitná.

V Chorvatské republice nyní sílí volání po přísnější ochraně životního prostředí. Ekologická rovnováha byla v posledních letech silným přílivem turistů v letních měsících (a potápěčů především) silně narušena. I toto byl jeden z impulsů k zakázání individuálního a zavedení organizovaného potápění na území HR. Díky tomuto opatření se opět vracejí i již téměř vzácné druhy živočichů blíž k městských pobřežním aglomeracím. Snažte se udržovat vodu čistou. Pokud zaznamenáte ekologickou havárii na moři, volejte bezplatně 9155.

Také požáry na souši jsou v létě poměrně časté. Vyvarujte se manipulace s ohněm, dejte pozor na nedopalky apod. Při požáru kontaktujte tel. 93.

Další důležitá čísla: chorvatská předvolba 385

První pomoc 94 , Policie 92, autoservis 987, předpověď počasí a stav vozovek 060 520 520

Pro cestu autem je nutný řidičský průkaz, technický průkaz a doklad o pojištění vozidla. Povolené rychlosti: 50km/h v obcích, 80km/h mimo obec, 100km/h na silnicích I. třídy, 130km/h na dálnicích. Svítit je doporučeno po celý rok i přes den. Povolené množství alkoholu v krvi je 0,5 promile. Je zakázáno používat za jízdy mobilní telefon. Je povinností použít za jízdy bezpečnostní pás. Policie přes sezonu neleniví a opravdu hlídkuje i na nečekaně zapadlých místech celou noc. Pokuty přitom mnohdy nejsou nízké.

Pohonné hmoty koupíte na benzínových pumpách od 7h ranní do 17-18h, pouze ve velkých městech non-stop. Ceny jsou velmi vyrovnané, v sezóně i se sousedním Rakouskem. Natankujte, když potřebujete a nenechávajte to na poslední chvíli. Někdy rozestupy mezi čerpacími stanicemi překvapí. Na dálnicích se vybírají poplatky viz. www.hak.hr , www.hac.hr a www.arz.hr .

V případě nehody si vyžádejte od policie formulář o poškození vozidla, v opačném případě budete mít problémy s na hraničních přechodech.

Na ostrovy Vás převeze trajekt (ferry), aktuální ceny naleznete na www.jadrolinia.hr .

V letních měsících je na cestách velmi husto a to především od čvrtku - pátku odpoledne do neděle vč. Je třeba vybavit se značnou dávkou trpělivosti, cesta může trvat i několikanásobek běžné doby.

Na území Chorvatska se nachází několik národních parků. Jsou to ostrovi Brijuni (kousek od Puli) www.np-brijuni.hr, ostrovy Kornati (naproti Splitu) www.kornati.hr, krasová řeka Krka www.npkrka.hr, ostrov Mljet www.np-mljet.hr, horský masiv Paklenica www.paklenica.hr, Plitvická jezera www.np-plitvice.com, lesnatý Risnjak severně od Rijeky www.risnjak.hr, Northern Velebit. V národním parku samozřejmě platí zvláštní pravidla pro pohyb osob apod. Potápěčů se týkají hl. první dvě „mořské“ rezervace. Brijuni není vůbec přístupná, potápět se na Kornatech lze pouze za poplatek. Více info: www.mzopu.hr

Na pobřeží je celých 48 přístavů s více než 20tis. doky.

Ubytování je možné v kempech, bungalovech, apartmánech, hotelích i soukromí. Je zakázáno volné stanování! Je nutné nahlásit pobyt na místním úřadu, kterému se odvádí tzv. pobytová taxa. To většinou zajistí přímo pronajímatel, měl by Vám dát potvrzení o platbě – je možné, že ho budou chtít vidět na hranicích při zpáteční cestě.

Potápění v Chorvatsku je dovoleno pouze organizované. Je nutné zaplatit povolenku (100Kuna, pro vystavení si vezměte certifikaci a pas) a v divecentru se zapsat do deníku potápění a to i v případě, že se chcete potápět ze břehu. Vzhledem k tomu, že tento předpis je poměrně nový, postup není zcela jednotný. Za ponor ze břehu se platí většinou kolem 3EUR, z lodi jsou ceny značně rozličné. Máte povinnost s sebou na ponor onu povolenku mít, někdy ji vybere vedoucí divemaster, pokud ne, myslete na to! Více info www.diving-hrs.hr

Z místního jídelníčku si nenechejte ujít ligně (kalamári) na všechny způsoby, doporučuji na grilu. K tomu se často podávají vařené brambory a blitva (něco jako špenát, ale chutná to dobře :) Zapít lze některým z mnoha dobrých vín. Všeobecně je však jídlo a pití v Chorvatsku velmi drahou záležitostí a je vhodné si nakoupit hlavní zásoby již v ČR.

Česká ambasáda sídlí v Zagrebu, tel: 01 6121558

Podívejte se do atlasu ryb, které krasavice můžete v Chorvatských vodách spatřit.

A shlédněte také vrakoviště.

Jednotlivé divecentra v Chorvatsku o kterých můžeme podat report:

Ostrov Lošinj, Nerezine, Dolac Ládi Kreinera

Ostrov Lošinj, M. Lošinj, Diver sport centar Dražena Valerijeva

Ostrov Krk, Krk, Deep Sea Miloše Chlápka, Rosti a Ivy

Ostrov Brač, Sumartin,

Ostrov Brač, Sumartin, Milna, Manjana Mirka Šrefla

Ostrov Pag, Stará Novalja, Ocean Pro manželů Řezníčkových

Ostrov Verudica kousek od Puli Jiřího Hrušky

Rovinj, ???

Nejkrásnější svatba - svatební dekorace, slavnostní výzdoba, e-shop Ráj zážitků Yachting (c) TRYGON BRNO 2009, design bdsign.cz