clo

CELNÍ SLUŽBY

FACEBOOK

optik krouman

ČIŠTĚNÍ BAZÉNŮ

2018-07-28youtube.jpg

jiranek.png

 

Peltastis

Měli jsme štěstí na dobrou viditenost a překrásné počasí. Když jsme v poledne lezli do vody, Slunce nám stálo přesně nad hlavou a z loďky byl vidět stožár vraku v šesti metrové hloubce....


V noci ze 7. na 8. ledna 1968 zavládlo nad Kvarnerem velmi špatné počasí. V tomto místě za zimních měsíců umí být severovýchodní vítr tak silný, že běžně dosahuje rychlosti vichřice.



Řecká oď Peltastis, která osudného dne naložila v dopoledních hodinách náklad dřeva ve vesnici Jurjevo, vyplula z přístavu. Kapitán lodi Theodoros Belestis se rozhodl počkat na sesterskou loď, která nakládala v Rijece a skrýt se před vichřicí před Pazduhuvem u Dramlje, nedaleko Crikvenice. V noci ale vítr natolik zesílil, že bez problému přemohl obě kotvy a loď byla vlečena vichřicí směrem k ostrovu Krk. Po zjištění, že loď není na svém místě, dal kapitán nastartovat hlavní motor ale to už bylo pozdě. Dále můžeme jen spekulovat o tom jestli byl vítr tak silný že přemohl i hlavní motor, nebo se nepovedl úhybný manévr. Peltastis naráží levým bokem do útesu a po krátkém otáčení se začíná potápět. Belestis nařizuje posádce opustit loď a sám se zavírá v kormidelně. (V dřívějších dobách platilo, že se Řecký kapitán nemohl vrátit do vlasti bez lodi. Byla by to pro něho naprostá ztráta cti. V dnešních dobách se kapitán z té samé země, nechá najmout na úmyslné potopení lodi). Posádka se snaží dosáhnout břehu, ale obrovské vlny, aerosol nad hladinou a hlavně velké množství plovoucích trámů, většině z nich ukončuje život. Nakonec se z dvanácti členné posádky zachraňují pouze čtyři členové.Promočení a v mrazu plazící se námořníci po ostrých útesech omrzli a museli jim být amputovány prsty na nohách a rukách.



Potopenou loď a v ní i kapitána nalezl po 6 měsících rakouský amatérský potápěč fotograf který nález ohlásil. Ti starší místní lidé na onu bouři často vzpomínají, kromě zkázy Peltastisu mimo jiné došlo i k poškození domů v přilehlých vesnicích, byla i značně poškozena magistrála do Dalmácie, zničen elektrický a telefonní rozvod na Istrii a byly rozsáhle zničeny lesní porosty v Riječském akvatoriu.



Druh - motorová, nákladní, ocelová loď.

Postavena v loděnici - W. Kremer & Sohn, Almshorn, Německo.
Vlastník - od 1968 C.M. Sarlis, Piraeus, Řecko
Potopení - 8, ledna 1968 ( vichřice)
Rozměry - délka 60m, šířka 9,30m, výtlak 1.600 BRT
Min. hloubka - 6.5m
Max. hloubka - 33m

Viditelnost zde nebývá vždy excelentní, nicméně ponor zde každopádně stojí za to. Loď je domovem spousty ryb, můžete tu spatřit hejna makrel, sleďů, sardinek, tu a tam úhoře či dokonce takového fešáka jako je Pilobřich ostnitý.

Smutná poznámka: na jaře roku 2000 zde ve strojovně zahynul mladý potápěč z Liberce. Důrazně proto doporučujeme neprolézat vnitřní části vraku kromě kapitánského můstku a předního nákladového prostoru !

Na území Kvarnerského zálivu je několik vraků, ale co do atraktivity, přístupnosti a bohatství flory a fauny se vrak motorové lodi Peltastis nachází na samotné špičce potápěčských destinací východního pobřeží Jadranu.

Informace laskavě poskytlo potápěčské centrum Deep Sea.

peltastis5.jpg

peltastis1.jpg

pltastis2.jpg

peltastis4.jpg

     
    Nejkrásnější svatba - svatební dekorace, slavnostní výzdoba, e-shop Ráj zážitků Yachting (c) TRYGON BRNO 2009, design bdsign.cz