clo

CELNÍ SLUŽBY

FACEBOOK

optik krouman

ČIŠTĚNÍ BAZÉNŮ

2018-07-28youtube.jpg

jiranek.png

 

12. 05. 2013 - 19. 05. 2013

Egy safari Martina II.

Za cenu 26500,- all incl. je zde na žádost našich členů zajištěna vyžádaná česká loď pod pojištěnou českou CK.



 Jako guide zde můžete nalézt Miloše a Rendu, kterého taktéž z minulosti znáte. Trip se dá nabídnout i jako 14 denní s jeden a pul dnem přestávky a odpočinku.   

12. 05. - 19. 05. 2013 - Marsa Alamu do Hurgády přes Elphistone, ABu Daba EL Bar (želvy , Dugong, vstup 10 Euro) Salem Expres - MOC 26500 Kč - jedinečná cesta, kdy navštívíme nejlepší lokality na potápění při téměř 300 km plavbě.

Jiho - Severní vraková cesta z Marsa Alamu po Sinaj a zpět do Hurgády

Na této speciální cestě projedete všechny významné vraky Egyptské části Rudého moře:
Salem Expres
Poseidonia
Karnatick
Gianis D
Chrisoula K
Kimon M
Thistelgorm
Minia Vrak

Tato cesta je s pravidla šestidenní, ale pokud se podaří, může být i sedmidenní na vyžádání skupiny – je to zpoplatněno 20. Euro na osobu při minimální obsazenosti lodi 18cti pasažéry.

1. Den Po příletu do Hurghády, většinou v brzkých ranních hodinách, si v odbavovací hale zakupte Egyptské vízum (15 USD) u směnáren a vyměňte si cca 20 Euro na pozdější útratu v restauraci, nebo na bakšiš. Ve Free shopu si kupte pivo, případně večerní aperitiv. Před výstupovou halou Vás čeká autobus a průvodce Ahmed, se kterým pojedete asi 4 hodiny do přístavu v Marsa Alamu. Po příjezdu na Martinu 1 dostanete oběd a večeř. Kdo nechce po vybalení jen odpočívat, může na návštěvu centra městečka.

2. Den Po snídani v 8.00, se čeká až do příchodu místní policie, která provede nezbytnou kontrolu. Vyplouvá se většinou okolo 9 – 10 hodiny. První – vyvažovací ponor bude na útesu Shaab Marsa Alam: na lokalitě provedeme vyvažovací ponor do max. hloubky 12 metrů. Impozantní je zde malý vrak lodi na denní vyjížďky, která se potopila mezi útesy v hloubce okolo 8 metrů. Z dřevěného vraku je k vidění už jen trup – žebrování a vnitřní výbava. Zde můžete pozorovat kromě běžných ryb, také zploštěnce dlouhohlavého (krokodýlí ryba), nebo krásné murény jávské. Při zpáteční cestě k lodi proplujeme dvěma tunely s množstvím trnuch modroskvrných. Na druhý denní přejedeme cca 2,5 hodiny na Elphistone nebo na jeden z útesů Abu dabap Elphistone reef- je nejkrásnějším útesem střední části Rudého moře v Egyptských vodách a stihneme zde 3 denní ponory. Je vzdálen asi 10 km na volném moři. Je 300metrů dlouhý a jeho stěny padají strmě do hloubky okolo 80 100 metrů. Jen na severozápadní a jihozápadní straně se nachází plata padající z hloubky 20metrů postupně do 50metrů. Právě tato dvě plata jsou nejvíce navštěvována velkými rybami jako jsou kranasové, siby, žraloci, barakudy a manty. Při několika ponorech na platech jsme ve větších hloubkách pozorovali hejna žraloků čítající přes 10 jedinců. Většinou žraloky bělocípé, černolemé, kladivouny a statné ale plaché žraloky bělokrajné. Stejně jako na ponorech na Bratrech i zde si začátečník během potápění na stěnách v malých hloubkách může přijít na své a potkat například napoleony, murény, želvy, tuňáky, žraloky bělocípé a dlouhoploutvé. Stěny útesu v hloubkách do 10metrů jsou porostlé sasankami a korály. Po druhém ponoru, odjíždíme na dlouhou cca 13 hodinovou platbu k Safáze.

3. Den SALEM EXPRES V časných ranních hodinách přejezd k útesu, odkud budeme vyjíždíte k vraku Salem Expres, kde absolvujeme 1 ponor. Patří k nejznámějším vrakům pro svoji „krvavou“ historii v celém Rudém moři, který se potopil za dodnes nevyjasněných událostí. 11.12.1991 po změně kurzu narazil Salem v plné rychlosti do útesu a přibližně za 5 minut se potopil. Na palubě tehdy bylo kolem 700 osob. Podařilo se zachránit jen asi 160 lidí a pro zbytek se stala loď ocelovou hrobkou. Vrak je dlouhý cca 100 metrů a leží na pravoboku v hloubce od 10 – 31 metrů. Ponory se většinou provádí dva - ze člunu, který Vás veze od nedalekého útesu, kde jsme zakotveni.. Při prvním obeplavete vrak lodi z vnějšku a při druhém můžete nahlédnout podrobněji do některých útrob vraku. Salem je vhodný jak pro začátečníky, tak pro velmi zkušené vrakové potápěče vybavené patřičnou výstrojí potřebnou k penetraci do vraku. Salem má neobvyklou atmosféru na rozdíl od jiných dříve potopených vraků. Kdo nechce druhý ponor na vraku, může se potápět na útesu, u něhož kotvíme. Útes vystupuje z pískového dna z hloubky 8 – 12 metrů a je bohatě porostlý sasankami a korály.¨ VRAK POSEIDONIA – novinka!!!! Dalším velmi příjemným překvapením na jižní cestě z Hurgády je vrak lodi Poseidonia, vzdálený asi 2 kilometry od Salem Expresu na severní straně útesu Shaab Sher. Vrak leží převrácen téměř na vrchní palubě v hloubce od 7 –do 18 metrů. Trajekt, původně určený pro přepravu pasažérů, měří cca 120 metrů a je nejdelším v této oblasti. V jedné z otevřených palub spatříte na stropě mnoho záchranných vest. Je vhodný jak pro začátečníky, tak je zajímavý pro zkušené vrakové potápěče. Stáří vraku se odhaduje na cca 7 let. Abu Ramada Island Po 4 hodinách přeplavby směrem na sever absolvujeme ponor, který Vás jistě nezklame. Stěna ostrova padá do hloubky až 30 metrů. Ponory se provádějí jak ze člunu tak z lodi. Spestřením je na levé straně za kotvící lodi Malý vrak potopený mezi koráli v hloubce 7 metrů s dvěmi motory. Můžte zde vidět murény jávské, trnuchy modroskvrné a mnoho dalších druhů ryb. Stěna ostrova padá do hloubky až 30 metrů.

4. Den Abu Nuhas: leží severně od ostrova Siul asi 3 – 4 hodiny plavby z Hurgády a většinou se zde uděláme 2 ponory. Tato lokalita je nejznámější v celém Rudém moři pro svoji četnost vraků v přijatelné hloubce pro začátečníky i pokročilé. Všechny ponory se provádějí ze člunu na severní straně útesu. První a nejnavštěvovanější je Ghiannis D, byl postavený v roku 1969 v Japonsku.V roce 1983 s nákladem dřeva vyjel z Chorvatska do Saudské Arabie. 20 ledna po dlouhé cestě se kapitán rozhodl odpočinout a po krátké chvíli loď narazila v plné rychlosti do útesu. Loď se potopila ještě před příjezdem záchranné lodi. Rozlomila se na dvě části, kdy záď leží v hloubce 26 metrů a jeřáb tyčí do 4 metrů. Zadní část vraku je natočen na levý bok asi o 45 stupňů a přední leží na levém boku. Obě části nabízí mnoho bezpečných proplutí. Impozantní je písmeno D na komínu lodi.Fotografové mohou pořídit snímky nejen zbytků lodi, ale i ryb a korálů. Další v řadě od západu je Chrisoula K. Řecká nákladní loď, se potopila v roce když převážela dlaždice z Jedahu do Itálie. 98 metrů dlouhá loď leží na pravoboku v hloubce 26 metrů, kdy příď dosahuje téměř k hladině. Opět jej můžete dobře proplavat a pohrát si s fotkami v zapadajícím sluncem. Posledním těsně za Chrisoulou je Kimon M ( Cargo vrack). Jeho malá část ční nad korálovým útesem již od stroskotání v roce 1978. O tomto vraku se příliš neví. Leží v maximální hloubce 24 metrů na pravoboku a je opět vhodný na penetrace do vnitra vraku. Ze všech zmíněných vraků této lokality na něm uvidíte nejvíce života. Netopornící, metaříci, pomci a očaři s kanici se nachází na celém vraku. Pokud toužíte na chvíli vraky vystřídat, za ponor na koráli a rybičky, můžete přímo z lodi a nebo ze zodiaku na útes, jen několik desítek metrů před kotvícími loďmi. Nejzachovalejší je na severo - západní stran, kde je pokryt v pozvolném srázu tvrdými koráli do hloubky okolo 20 metrů. Největší pohodu, najdete v hloubkách mezi 3 až 10 metry. Pokud povětrnostní podmínky dovolí v odpoledních hodinách přejezd na noční ponor na vrak lodi Thistelgorm.

5.Den SS Thistelgorm je snem a cílem každého potápěče se zálibou ve vracích.Loď převážela ze Skotského Glasgow, kolem Afrických břehů převážně vojenský materiál určený pro Montgomeriho 8. armádu v Tobruku.( Nákladní auta, motorky, zbraně a střelivo, letadla,radiostanice, lodě, oblečení a mnoho dalšího).Bezesporu nejkrásnější vrak v Rudém moři byl potopen 2.6.1941. Dva německé přepadové Heinkeli potopili tuto 126 metrů dlouhou loď po zasažení leteckou bombou do nákladního prostoru, kde došlo k mohutné explozi vojenského materiálu.Výbuch vymrštil dvě lokomotivy,určené na výstavbu Eg. Železnice do vzdálenosti cca 20 – 30 metrů od lodi na obě strany vraku.Zahynulo 9 lidi, zbytek posádky 35 osob bylo zachráněno. Vrak objevil Jean Jacques Custeau v roce 1955, ale nezaznamenal souřadnice v pořádku. Thistelgorm leží v hloubce 33 metrů na trupu na písčitém dně. První paluby přední části vraku dosahuje 15 metrů. Jelikož po výbuchu došlo k devastaci nákladního prostoru je hloubka v této části cca 27 metrů. Velká detonace roztrhla vrak jako krabičku sardinek. V této části vraku jsou dva malé tanky, spoustu různých velikostí patron a bomb, včetně vyleštěné nábojnice, na kterou si potápěči šahají pro štěstí. Zajímavostí je také parní kotel který je dobře viditelný na troskách lodi. Příď je nejnavštěvovanější a také nejzajímavější z celé lodi. Čtyři vagóny na první palubě jsou těsně u dvou nákladových vstupů. Zde se můžete podívat na vojenský materiál, jako jsou motorky, auta, nákladáky, různé druhy vozíků a jiné. Výhodou těchto vždy dvou pater jsou díry které umožňují proplavat s jednoho prostoru do druhého. Samozřejmostí je výbava potápěčskými lampami, ale pokud se nepouštíte do vzdálenějších útrob, můžete využít i denní světlo. Záď s protiletadlovým kulometem a protiletadlovým kanónem leží na levoboku. Impozantní jsou obrovské lodní šrouby. Gobal island - odpolední nebo noční ponor. Patří k vyhledávaným místem na bezpečné a klidné kotvení na cestě mezi Abu Nuhas a Thistelgormem.Krásný ponor ze zodiaku je na východní a severovýchodní straně ostrova.Stěna padající postupně do hloubky cca 40 metrů je místy rozdělena platem mezi 15 - 25 metry.Mezi nesčetnými koráli zhlédnete mnoho druhů ryb, murény, rejnoky a při štěstí i želvy.Zajímavostí je také Nákladní loď, která leží, téměř ve svislé pozici mezi 12 – cca 27 metry.Identita lodi není do dnešních dnů známá. Téměř pod kotvícími loďmi se nachází další zbytek vraku – Bluff ………. Je vhodný na noční prozkoumání, kde často najdete velkou murénu jávskou, chobotnici,perutýny - lovící za pomoci vašich světel a mnoho dalších druhů nočních obyvatel.Noční ponor na této lokalitě patří k vyhlášeným a určitě si jej nenechte ujít.

6.Den Na zpáteční cestě se nachází u ostrova Gobal vrak lodi Rosalie Muller. Leží na trupu v hloubce 50 metrů v písčito – bahnitém dně, ležící přídí na sever. Byla potopena o dva dny později jak Thistelgorm, tedy 4. 6. 1941, německými bombardéry vylétajícími se základny na ostrově Kréta. Asi 100 metrová loď má většinou dva úvazy po kterých se sestupuje a vystupuje. Viditelnost dosahuje okolo 15 metrů. Okolí lodi je útočištěm pro různé druhy malých ryb, včetně soltýnů. Horní paluba je cca ve 34 metrech a pokud se dostanete do první paluby budete o něco hlouběji. Zajímavostí je kapitánský můstek, s koupelnou a vanou a velký svěrák dobře viditelný z vrchu vraku. Na druhé straně můžete nahlédnout do kuchyně s hrnci a kuchyňskou výbavou. Nejkrásnější je ale pro zkušené vrakaře strojovna s dilničkou plnou různeho nařádí.U šroubu nade dnem je vrstva kalu téměř s nulovou viditelností. Ponor je určen pro potápěče s kvalifikací minimálně AOWD. Umm Gamár, je ostrovem ležícím mezi Abu Nuhásem a Giftunem. Severozápadní stěna je nejkrásnějším místem na potápění. Stěna je vhodná jak na hloubkový ponor, tak i na mělký, kde je bohatě porostlá měkkými sasankami. Kromě pestrých bradáčů šupinatých potkáte, klipky, očaře, sapíny, murénu a při štěstí i želvu. Asi 20 minut plavby severně od ostrova Small Giftun se nachází koráloví ráj -

7.Den. Poslední potápěčský den s dvěma ponory.Toto nejvyhlášenější místo na potápění se nachází na jiho - východě od ostrova Malý Giftun v Národním parku Giftun. Lokalita je považovaná za nejzajímavější na proudové ponory v okolí Hurgády. Stěna ostrova padá do velké hloubky, kde je rozdělena nejprve převisem a později prvním a druhým platem. Můžete zde zastihnout silné proudy, které většinou od severu přináší potravu pro korály a korálové ryby. Proto je toto místo jedním z nejbohatších na podmořský život. Ponor se provádí skokem ze člunu a jelikož stěna je několik set metrů dlouhá, musí se místo výskoku skupiny naplánovat dle spotřeby a zkušeností potápěčů. Většinou se začíná u policejní stanice, kde se ponoříme na okraj prvního plata do 30 metrů. Plato je pokryté měkkými a tvrdými korály. Na stěně mezi prvním a druhým platem v hloubce od 20 – 30 metrů se nachází několik desítek fantastických velkých měkkých korálů - Gorgónyjí – Rohovitek. Druhá plošina je v hloubce do 20 metrů a její stěny jsou od hladiny bohatě porostlé měkkými i tvrdými koráli Množství jeskyně a úkrytů na stěně nabízí k pozorovaní murény, krokodýlí ryby, velké kanice hnědoskvrné, různé hejna klipkovitých ryb, chňapali a třeba zde potkáte i karetu, která si právě pochutnává na měkkém korálu , či sasance. V malé hloubce pod hladinou loví Jehlice Choran a barakudy. Jako poslední ponor si můžete vybrat z útesového ponoru Eroug Talata a Minia vrak. Eroug Talata - je krásným ponorem na několik malých útesů rostoucích z písčitého dna z hloubky od 10 metrů. Ponor vzhledem jeho hloubce a délce do 40 minut, je vhodný na vysicení před odletem domů. Jen pár desítek metrů od nového přístavu v Hurgádě leží v hloubce 30 metrů vrak lodi Minia.Loď klesla na dno při zásahu leteckou pumou za šestidenní války mezi Egyptem a Izraelem v roce 1971.Vrak má asi 50 metrů a leží na pravoboku.Nejzajímavější jsou plováky,připomínající mini upevněné na jeho palubě a jeden protiletecký kulomet a 3 další menší na celém vraku. Zdatnější, vybaveni patřičným vybavením mohou zaplout do prostor pro posádku, nebo nahlédnout do strojovny.Zajímavostí je nevybuchlá letecká puma, která je vzdálená cca 15 metrů od přední třetiny vraku.K vůli větší hloubce a výskytu častých proudů se výrazně doporučuje sestup a výstup po laně. Loď připlouvá do přístavu kolem 16 hodiny, kde budeme i přespávat na lodi. Druhý den dle letového plánu přesun na letiště a odlet do CZ.



p 374.JPG

p 330.JPG

p 355.JPG

p 348.JPG

p 352.JPG

p 347.JPG

p 345.JPG

p 373.JPG

p 383.JPG

p 342.JPG

p 344.JPG

p 350.JPG

p 365.JPG

     
    Nejkrásnější svatba - svatební dekorace, slavnostní výzdoba, e-shop Ráj zážitků Yachting (c) TRYGON BRNO 2009, design bdsign.cz