clo

ČIŠTĚNÍ BAZÉNŮ

KUBA

26.2.2007 - 8.3.200

Na přelomu února a března jsem letěli na Kubu. Šlo o 11 dní / 9 nocí a kombinaci Playa Giron - Varadero - tedy potápění a poznávání... Přečíst si zprávu z akce můžete v tomto článku.

Expediční potápko CUBA 2007

Velitel Boeingu 737-800 společnosti Travell-service kpt. Jirmus právě hlásí, že nás letové středisko Nassau-Miami (USA) posílá rovnou na vyhlášený trojúhelník ve směru na ostrov Bermuda. Právě letíme přímo nad územím slavného krajana - „Jeho Veličenstva Viktora K,, nad souostrovím Bahamas ve výšce 11200 m, venku je -56°C a letíme rychlostí 920 km/h (čímž překračujeme max. letovou rychlost 870 km/h, ale vítr máme v zádech a kapitán říkal, že na to trošku šlápne). Dole na Bahamách je jasno, kolem 30°C a velmi příjemně. Stejně jako na Kubě, odkud jsme před hodinou se zpožděním startovali (15:50, let SQ925, gate 3:).

Na palubě je 186 PAX spálených tváří, které vypadají mírně odule. Je to následek žlutých náramků All Inclusive, jenž nám pobyt na „Ostrově svobody“ v podobě neomezeného přísunu Mojito, Cuba Libre, Havana Especial, Piňakolád a Daiqiri aj. značně zpříjemnily, ale tělesná hmotnost to okamžitě zaznamenala.

Snažím se odhadnout o kolik jsme těžší, než v momentě příletu před 13 dny. Každý má v průměru o 5 kg tělesné hmotnosti navíc, každý asi 3 lahve rumu ve skle a 5 kg koksáků nebo suvenýrů z nich. Většina našich báglů byla nad 35 kg… To je 15x 20 = nejméně 3 tuny navíc jenom u naší skupiny... Jestli to tak udělali všichni cestující , co jsou v éru , tak to je spolu s palivem neskutečných 33 tun vzletové váhy kromě vypasených cestujících navíc! To je strašná představa... Paliva bereme cca 30000 ltr / tedy opravdu víc než 30 tun!!!/. A lidi váží dalších 200 x 85 kg a příruční bágl cca 10kg tak to už je ....17+2 tuny...To je celkem 52 tun!!! Ani nevím , jestli je to možné a jestli ano, tak nechápu, že to letí! Kpt. Jirmus je borec!!! Zvládl start super a opravdu ten kolos odlepil od země a tedy mohu napsat tyto řádky.

Horší je to s místem na sedadlech, ale to je standard, pouze horší pro moje dlouhé nohy a ještě „dárek“ od Davida co nás posadil s Pepou vedle sebe (já 110 kg, Pepa „trochu navíc“ :-). Druhé tankování bude v St. Maria (Azory) a to je dalších 5 hodin letu.

Zato na Kubě to byla každodenní pohoda, na kterou si rychle zvyknete. Naše první destinace Playa Giron s turistickým hotelem nabízí exotiky dosyta: denní dávku kokosáků od domorodců v provedení ,,Natural- tak jak narostl na palmě,, i po úpravě našich kluků v provedení „Moravia Especial“ (s přídavkem fernetu či slivovice) .

Do vody máme zajištěn perfektní potápěčský servis, který řídí šéf Ronel i Big boss celé Zátoky sviní president diver Francis. Hrdě mě ukazuje licenci IANTD vystavenou v Čechách od Davida Skoumala a je na ni pyšný… Nechci mu kazit radost a tak mu tu svoji – nové provedení s hologramem 2007- ani neukazuji. Ale ví, že se známe a Češi zde mají vizitku potápěčů kvality I*A! Dokonce jsou zde cenoty po českých potápěčích pojmenovány (Ilona, Czecoslovakia atd.).

I. Potápění:

Už první ponory ve skvělém počasí ukazují, jak důležité je zoncnu, vítr i vodu správně dopředu objednat a dát si panáka s Poseidonem. Máme bezvětří, voda 27°C (i dole pod 20 metrů) a vedro jak na rovníku. Přestože se mažeme zvenku (lehce i zevntř) krémy to nestihají a hlavně šnorchlisté vykazují druhý den značné sluneční opotřebení, ale ok. Za zmínku stojí excelentní ponor do Cenotu Czecoslovakia, kde namísto světel je osvětlení přes skalní průrvu. Je to neskutečná krása ve sladké 26°C teplé vodě, která v deseti metrech přechází na braktickou a od patnácti metrů je slaná, 28°C stále teplá voda. Voda je zde absolutně průhledná, průrva padá do 50m. Cenot je vzdálen cca 200m v džungli a tak jedeme s ,,příšerou,,. Náš expediční bus odpovídá africké pojízdné prodejně – 53 roků staré monstrum co se nedá více popsat.Je to vyrobeno na koleně, kromě motoru a náprav je to Do-Do. /dodělej si doma jak umíš/. Místo zboží jsou zde však veselí diveři, neboť vládne pohoda a i předchozí ponor byl pln skvělých zážitků.

Po pěti dnech se těžce loučíme s přáteli na jihu Kuby v Zátoce sviní (Chosé a Lucíí, Humbertem i Pepem a Šéfem Ronelem) . Já osobně navíc se loučím i s rakouskou reportérkou listu Kurier, se kterou jsem utrpěl „fó-pá“ a zajistil jsem tím zábavu pro ostatní na několik dní. Bylo to nevinné – ráno jsem chtěl všem udělat radost s čerstvými kokosáky a tak jsme je s Dušanem a Romanem donesli od místních ještě dřív, než ostatní vstali. Podle pokynů Franty klepu v 7.30 ráno na pokoj Hanky, ale je zamčeno. Divné – teď prý ji viděl venku. Zabuším rázně a ve dveřích je namísto naší kamarádky - udivená a naprosto vykulená cizí ženská . Nevěřícně koulí očima na kokosák a nadšeně volá „Wunderschone, das is eine geschenk fur mich,… „ a kokos mění majitele !! Já čučím jak vejr a než se na něco zmohu, tak jsem bez kokosu a před zabouchlými dveřmi. „Danke schon“ doznívá mi v uších a pak se všichni přítomní mohou uchechtat k smrti...Situační fór, co se dá těžko popsat..

Playa Giron
– Zátoka sviní, bylo vůbec bezvadné místo, hotel byl v podstatě pod naší režíí a tak
jsme zde poznali pravou Kubu. Výlet mezi „prostý lid“, kdy si nás místní Kubánci v podstatě rozebrali, aby do nás svojí plynnou španělštinou mohli „hustit“ všechno možné, a ochutnávka místního piva z cisterny byla perfektní tečkou této nejen revolučně slavné destinace u Karibského moře.

2. část pobytu -Varadero: Hotel Club Kawama ****+ ( Želva ,před embar. pro USA).
Tradiční zmatek při ubytování , výroba plastových klíčů pro 3 pokoje se kubánským soudružkám v recepci moc nedaří a tak zkoumáme recepci a hlavně sortiment prvního baru. Je výborný a nic nám nechybí !!! 6 statečných vypije veškeré šampaňské a dále do sebe leje jeden ,,Welcamdrink,, za druhým . Za chvíli máme príma večírek pokoje už nepotřebujeme.

Ráno se jde na ponor, tentokráte v Atlantiku .Vyrážíme do úžiny, kterou využívají kubánští emigranti k útěkům na Floridu a tak nás čeká nezbytná kontrola Celníky a vojskem před naloděním na naši kocábku V.vyrážíme přes pobřeží mangrove směr Maiami Beach a za dobrého počasí dosahujeme určenou lokalitu. První ponor je vrak Ruské vojenské lodi s hloubkou přes 30 metrů, dobrý zážitek u zbraní i při průniku do nitra vraku. Průzkum však musím urychlně ukončit , poněvadž mě moje konzole ukazuje po 20 min. ve vodě tlak 290 BAR a to nebude pravda...Kolik mám ve flaškách už pouze odhaduji a jsem ve střehu. Na loď se dostávám s 80 BARy, škoda, ale jinak to nešlo. . Na druhý ponor montuji nový manometr a jdeme se podívat na ruské obrněné transportéry , co je svrhli při blokádě KUBY v roce 1964 a na ochočenou zelenou 3m dlouhou murénu. Všichni přítomní utrpěli neskutečný zážitek, který jsme nakonec oslavili lahvemi Habana rumu při odletu. Bohužel viditelnost na tomto jediném ponoru poklesla a navíc náš poslední foto přístroj se lehce zalil vodou a tak budou fotky až později.

II. Výlety .

Rio Hatiguaniko – neskutečná příroda uprostřed ostrova, vzácní ptáci, ale i vývěr dalšího cenotu ze 17m hloubky křištálové slané vody, kde se všichni koupeme. Cestou zpět Franta přebarvil bílého ptáka (blue hero - gray) málem nahnědo, ale za to nejspíš může QUARAPO = třtinová štáva, co jsme pili cestou v městečku. Zde jsme nalezli místní OVObar a nedalo nám a ochutnali jsme. Výlet je nejlépe vidět na fotkách i s endemickými druhy zvěře.

Další den jedeme po Varaderu . Máme půjčené mopedy a později i čluny-motoráky a jedeme část cesty po moři. Vrchol této exkurze byla jízda na člunech, kde nejlepším řidičem byl Pepa, ale jeho motor byl nejslabší a tak zůstal na moři sám s Hankou a dělali tam bůhvíco... ke skupině se přidali až v ZOO/MANGROVE, kde byli ještě větší ptáci než má on sám … A také tam byl cobra/anakonda - no prostě had co spolkl krysu jak malinu.

z ?
Cestou jsme se občerstvili ulovenými kokosy a po nalezení dvojice „Don Q + Sančo pančovi kobyly , jsme ji otestovali naší modelkou Pavlou. Motokrosovou vložkou po písečné cestě jsme objevili 550 roků starý kaktus, prý nejstarší v Jižní americe a jen o málo starší než autor této reportáže sám. Spojením se skupinou vedenou Mušínem nás už byla rota a našli jsme odvahu vyfotit úlovky místních rybářů, ke kterým by CITES-EU asi měl tvrdé výhrady. Další jízda směr Key West – Florida proběhla klidně až na moment, kdy nás předjížděla kolona současného vůdce Kuby Raula Castra a doprovodné vozy Security Police Cuba svými sirénami houkali jakoby hořelo...

Po návratu do hotelové recepce jsme opět ihned vypili šampaňské u vchodu a byť neradi, opět jsme museli pokračovat v baru „welcomedrinkama“.

A tak to šlo stále dokola, k tomu jsme něco málo pojedli ve VIP jídelně a nechali si zahrát živou kapelou či umělkyní Vivianou na klavír. Ve chvíli kdy „dva z Brna“ převzali nástroje začal „český karneval“ - podařený kulturní večer s návštěvou „Amfóry“, !!! To bylo naprosto super a nevídaný zážitek.

O tom zavzpomínáme až na klubu - mezi námi osobně přítomnými dne 15*03*2007 v 18:00 hod , kde dojde k promítání fotek a sekvencí, co teprve cenzuruje naše komise.

Popsat vše co jsme zažili v krátkosti nejde a tak pro ty, co se nezůčastnili dodávám: Možná oslavíme významné jubileum 25 na Silvestra v Havaně.

Na letiště se s naší skupinou přijel rozloučit osobně Fidel, dále Juan Carlos – rádoby španělský král a David Cobaina generální konzul ESO Travel. Kdo nevěří, ať se zeptá přítomných.

III. Jak a co stálo:

letenka, letištní taxy, palivové příplatky, transfery, all inclusive … 36.900,-Kč

(29900,-+6000,- taxy), pro šnorchlaře konečná to cena.

Potapěči navíc ponory 25 CUC = 21,3 Euro, ovšem pátý ponor jako bonus zdarma.

Výlety dle vlastního přání :

Rio Hatiguaniko 49,- CUC / jeden cucek CUC je cca 25 Kč /

Havana- kolonial (včetně oběda, projíždky v autech „ala 50tá léta“, návštěvy Havana Clubu a továrny na doutníky) 85,- CUC

Tropicana Matanzas 49,- CUC – no comment , to je potřeba vidět

Krokofarma 6,- CUC + 10oběd hadejte z jakého masa:)

láhev rumu ofice 12,- CUC, ale náš reál v nákupu byl 5,- CUC,

Bonusy navíc zdarma: (...to dojednal Miloš s častým využitím, zřejmě citoslovce či připomínkou jména kamaráda „Kalašnikov“)- pozn Radek :

+ Langustová večeře, + Láhev rumu Habana na cestu domů od hotelu, nekonečně jídla a pití...

Zapsal na palubě B- 737/800 : Miloš, Radmil a Jitka, Foto Radmil a David

Závěr :

Přestože by se dalo psát ještě hodiny, musím to odložit, neboť také nastávající pracovní proces doma v EU již volá po plnění povinností, kterými je člověk živ.

Posledních pár faktů ještě připojím pro ty, kteří tuto Kubu nestihli a myslí si na další termín.

Pojedeme oslavit Silvestra 2008 a také 25 narozeniny jedné kamarádky , co ji všichni znáte do HAVANY. Pokud vyrazíme po Štědrém dnu, cca 26*012*2007 tak doma jsme okolo 08*01*20008 a to by bylo, aby se tam nevešlo pár pěkných ponorů podobných těm, co jsem Vám popsal. Výlet se nyní formuje a bude v obdobných cenových relacích ..

Miloš

Nejkrásnější svatba - svatební dekorace, slavnostní výzdoba, e-shop Ráj zážitků Yachting (c) TRYGON BRNO 2009, design bdsign.cz